Sex säljer – Spies Rejsers
2015-02-24

Sex säljer – Spies Rejsers "Do it for Denmark!"-kampanj uppmanar danskarna till att ha sex

Under mars 2014 lanserade den danska resebyrån Spies Rejser reklamkampanjen "Do it for Denmark!". Kampanjen gick ut på att locka danska par till att boka romantiska utlandsresor till spännande städer. Detta för att danskar har mer sex som turister, och att resan då ska stärka förhållandet, öka sexlusten och förhoppningsvis leda till en lyckad graviditet för paret.

Ur ett konsumentperspektiv hade kampanjen två huvudsakliga incitament: en rabatt på romantiska resor tillgänglig för alla kunder, och möjligheten att vinna en tävling, där priset var tre års förbrukning av blöjor, en lyxig barnvagn och en barnvänlig semester till värde av cirka 25 000 danska kronor. Detta mot att paret visade upp ett positivt graviditetstest tillsammans med bevis för att barnet blev till på en resa bokad genom Spies.

Men det som är mest intressant är egentligen hur kampanjen var utformad. Danmark har under de senaste åren haft en väldigt dålig populationstillväxt, och sett de sämsta födelsetalen i Europa på årtionden. Detta är något som Spies har använt sig av på ett sätt som sätter både sex, resor och romans i ett helt nytt perspektiv.

Do it for Denmark lanserades tillsammans med en 2 minuters video där de i väldigt raka ordalag förklarade syftet med kampanjen. Ta en titt själv nedan:

Det är en smart kampanj. Väldigt smart. Här har de alltså utgått från ett erkänt nationellt problem och lyckats göra en direkt koppling till deras tjänster som en del av lösningen. En lösning som de dessutom redovisar med statistisk data och expertkommentar. De binder samman alla positiva känslor associerade med kärlek, romans och sex med inte bara resor, utan även med ett nästan patriotiskt bidrag till den danska samhällsnyttan. De får möjlighet att tala direkt till befolkningen med en uppmuntrande röst om att göra mer av något härligt, och får dessutom fritt fram att skämta om sex i sin marknadsföring.

Alla detaljer är utmärkta. Från det briljanta snilledraget att kalla rabatten för "ägglossningsrabatt" till att ha bokningen med en kalender som hjälper dig planera resan för när kvinnan är som mest fruktbar. Men också möjligheten de fick att också visa en prioritering på kärlek, öppenhet mot samkönade par, och även att låta paren tävla genom att skicka in bilder på positiva graviditetstest. Ett sådant test är ju något som de flesta ändå vill dela med sig av till världen, vilket gör att paren som deltar faktiskt kommer bidra till marknadsföringen. Svenska Testlagret.se tycker att det är en fantastisk idé och har flerpack med mängdrabatt på sina graviditetstest om man verkligen vill vinna tävlingen!

Huruvida Spies kampanj har påverkat födelsestatistiken i Danmark är så klart svårt att säga. Människor har väldigt många och olika anledningar till varför de bestämmer sig för att skaffa barn eller inte. Och en rabatterad semesterresa eller tre årsförbrukning av blöjor är knappast tillräckligt för att påverka det beslutet i någon märkbar omfattning. Däremot så har Spies genom smart vinkling på sin marknadsföring gjort sitt varumärke synonymt kärlek, sex och familj. Och det är imponerande.

Upphovsrätten tillhör vacreativestudios.se | 2014