E-handeln växer och kvinnor köper sin egen julklapp
2014-03-25

E-handeln växer och kvinnor köper sin egen julklapp

Nu när 2014 har dragit igång ordentligt väntar ännu ett år av utmaningar innan vi kan samlas med familjen runt julbordet igen. Jultiden är den tid på året då alla e-handlare hoppas att överträffa fjolårets försäljningssiffror genom julklappsköp och mellandagsreor. E-handeln ökar för varje år och statistik visar att den totala e-handelns tillväxt ökade med 17% under 2013. Hela rapporten finns att ladda ner på HUI Resarch. Statistik visar även att kvinnor kopplar av och umgås med vänninor under julledigheten.

Julledigheten innebär att kvinnor hittar mer tid att umgås än annars på året. Det är också en tid som kvinnor tar mer hand om sig själva, lyxar till det och verkligen kopplar av. Det visar en undersökning genomförd av YouGov och Baileys.
-  Rent generellt kan man se att vi är mer stressade i dag än förr och därför har vi mindre tid över att umgås med våra vänner. Under julledigheten passar dock många på att ta igen det och verkligen träffas. Enligt forskning är bland annat just goda relationer avgörande för såväl vår psykiska som fysiska hälsa, säger Jacqueline Joo, relationscoach.

Nästan hälften av landets kvinnor i åldern mellan 25 och 45 planerar in barkvällar och middagar med sina väninnor under ledigheten. Andra populära aktiviteter är adventsmingel och shopping. Och det kan vara bra med smakråd på shoppingrundan, eftersom 26 procent av svenska kvinnor köper julklappar till sig själva för upp till 2000 kronor! Dessa julklappar är oftast kläder, festkläder och skönhetsbehandlingar. Eftersom e-handeln ökar blir spontanshopping mer tillgänglig och för oss kvinnor innebär det i praktiken att Fahlströms fina vigselringar aldrig ligger mer än klick bort - men det är ju också nåt vi förtjänar mot slutet av året!

Upphovsrätten tillhör vacreativestudios.se | 2014